Onderwijs is co-creatie
Het lijkt een open deur, en dat zou het ook moeten zijn. Onderwijs is geen doel op zich. Onderwijs is ontstaan, bedacht en bedoeld om het leren te ondersteunen. Leren speelt zich af in 'de lerende', al dan niet samenwerkend en -lerend met anderen. Of iemand daadwerkelijk geleerd heeft, kunnen we alleen indirect afleiden uit het (veranderde) gedrag van de lerende persoon.
Onderwijs zonder inzet en gebruik van de lerende is nutteloos. Onderwijs krijgt ook pas zijn uiteindelijke vorm in dat gebruik door een of meer personen ten behoeve van hun leerproces. Er bestaan daarom geen identieke lessen.
Daarmee is direct duidelijk dat een leerling geen 'normale klant' is. Immers, de leerling of student is betrokken in het maak-proces van het onderwijs en bovendien in het algemeen ook weer afhankelijk van de onderwijsleverancier omdat deze bepaalt of zijn of haar leerproces succesvol is geweest.
Deze zeer specifieke relatie tussen degene die het onderwijs aanbiedt en degene die het afneemt zou direct van invloed moeten zijn op wat wij kwaliteit van onderwijs noemen. Daarover een volgende keer meer.