Nemen we pubers (en hun brein) wel serieus?
(deze foto dateert uit april 2013) U kent ze wel, ze staan met een plastic model van de hersenen in hun hand en spreken ons toe. Ze...
Je krijgt wat je meet!
Dat is de uitspraak die bij me opkwam toen ik "De Staat van het Onderwijs" deze week onder ogen kreeg. Niet alleen vanwege de inhoud van...
Een gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden.
Hoewel dat gek klinkt, zie ik mijzelf graag als een lichtelijk naïeve idealist. Zo een die denkt dat mensen tot een bepaald ambt worden...
Respect
Voor de docenten in het primair onderwijs die dag in dag uit met een groep stuiterballetjes optrekken en ze helpen de verplichte kunstjes...
Betekenisvolle Rollen: had ik het maar bedacht
Soms is een principe zou geniaal van eenvoud en praktisch werkzaam dat je je afvraagt waarom je het niet zelf hebt bedacht. Dat je zoekt...
Gepersonaliseerd Leren? Nee, Onderwijs!
Elk tijdsgewricht kent zijn hypes, en zien wij die ook in het onderwijs. Gepersonaliseerd leren is een fenomeen dat nu in de...
Meester ... mag ik wat vragen?
Onder deze titel schreef ik vanuit de context van het IJburg College een reeks(je) verhaaltjes, reflecties, noem het wat je wilt. Ik voeg...
Onderwijs als jurysport
Tijdens het voorbereiden van een teambijeenkomst (in een mooi vorig leven op het IJburg College) over toetsing drong het volgende beeld...
Consistentie levert Kwaliteit
Wat bedoelen we met Kwaliteit en meer in het bijzonder met (de) Kwaliteit van Onderwijs? Heeft een school kwaliteit, is het een goede...
NVAO: autonomie en vertrouwen
Ik was vorige week bij een informatieve bijeenkomst van de NVAO. Goed initiatief! Afdelingshoofd René Hageman hield daarbij een korte...